Om myten “fort är fint”…

fortärfintDet är ganska vanligt att man idag möter människor som gått på myten om att “fort är fint”. Problemet är att dessa människor ofta ställer till det en hel del i våra organisationer. Visst går det fort – men det blir också en hel del fel.

Har själv råkat ut för detta vid flera tillfällen som kund. Gjorde en ändring i en försäkring för en tid sedan. Det resulterade i att jag fick ett nytt försäkringsbrev – som visade sig vara helt fel. Kontaktade och blev utlovad ett nytt korrekt brev.

Idag fick jag försäkringsbrev nummer två och fick åter igen ringa eftersom det inte heller blivit rätt denna gång. Ännu ett hafsigt och hastig samtal. Nu väntar jag på försäkringsbrev nummer tre. Frågan är om han får rätt på saker och ting denna gång?

Hastigt och hafsigt innebär alltid dålig dålig kvalitet och sämre effektivitet. En proaktiv chef/ledare identifierar detta problem och hanterar det.

Visst ska människor “jobba på” när de är på jobbet – men går de över gränsen och kör på för fort så riskerar verksamheten att bli ineffektiv. Som i detta exemplet. Inte bara slösar den anställde med sin egen arbetstid. Han skapar också onödiga kostnader för extra utskick av flera brev och han får mig som kund att uppleva att kompetensen/kvaliteten är låg.

Kanske känner du igen detta? Kanske har du också upplevt liknande situationer?

PS. Jag skriver mer om den moderna myten “fort är fint” i boken Framtidens ledarskap.

4 comments for “Om myten “fort är fint”…

Leave a Reply

Your email address will not be published.